لوله‌کشی آب ساختمان

شریان های خانه خود را جدی بگیرید!

شاید شما هم روزانه با ده‌ها مورد آگهی«خدمات تاسیساتی ـ لوله‌کشی آب» در نیازمندی‌ها و آگهی ها و برچسب‌های روی دیوار شهر برخورد کرده باشید. متاسفانه استفاده نکردن از تجهیزات و مصالح استاندارد، عدم رعایت اصول نصب اجرا و عدم نگهداری صحیح از سیستم لوله‌کشی باعث شده بیشترین هزینه‌های تعمیر به این سیستم تعلق گیرد. تعمیر، لوله‌کشی ساختمان علاوه بر صرف هزینه‌ها بالا باعث دردسر و آشفتگی ساکنان می‌شود.

در این گزارش سعی کردیم به مطالب اساسی درمورد لوله‌کشی آب سرد و گرم و خروجی فاضلاب‌ها بپردازیم تا با رعایت این نکات، به میزان قابل توجهی از حوادث، آسیب ها و خسارات احتمالی، پیشگیری شود. با ما همراه باشید تا در ادامه با شریان های خانه خود آشنا شوید: ساختمانی که در آن زندگی می کنیم، تنها به شکل و اتمسفر و محیط پیرامون ما بسنده نمی شود. ساختمان ها در دل خود دنیای پرهیاهویی دارند. لوله و اتصالات از مهمترین ارکان و اجزاء دنیای درون سازه ها می باشد. در واقع لوله ها شریان های خانه می باشند. جنس لوله‌ها از اهمیت بسیار زیادی در اجرای سیستم لوله‌کشی دارند. برخی از پیمانکاران از جنس‌ها ارزان‌تر و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که به مرور زمان هزینه گزافی بر دوش مالک ساختمان می‌گذارد.

plumb-pipe-home-house-novinerooz

جنس لوله چه باشد بهتر است؟

به طور کلی لوله‌کشی آب سرد و گرم شامل سه جنس فلزی (گالوانیزه )، پلیمری و ۵ لایه است.
لوله‌های گالوانیزه به دو بخش لوله‌های فولادی و آهنی گالوانیزه تقسیم می‌شود که لوله‌های فولادی گالوانیزه براق‌تر و سفید‌تر از لوله‌های آهنی است و به هر دوی آنها لوله‌های آهنی سفید می‌گویند.
لوله‌های فلزی خوردگی و رسوب بالایی دارند بنابراین تولید‌کنندگان، لوله‌های پلیمری را جای گزین مناسب این لوله‌ها دانستند اما به‌کارگیری این لوله‌ها در عمل نشان داده که اگر چه جایگزینی فلز با پلاستیک مسئله خوردگی و پوسیدگی لوله را حل می‌کند اما مشکلات دیگری را باعث می‌شود که پیش از آن وجود نداشت از جمله نفوذ اکسیژن، محدودیت در تحمل فشار یا دمای بالا، ضریب انبساط زیاد و. .. برای همین لوله‌های پنج لایه به نام سوپر پایپ ایجاد شد این پنج لایه شامل یک لوله آلومینیومی، دو لایه پلیمر و دولایه چسب مخصوص ـ‌که مقاومت دربرابر خوردگی، زنگ‌زدگی، رسوب و پوسیدگی را از لوله‌های پلیمری و توان تحمل حرارت مداوم، فشار بالا و نفوذ ناپذیری را از لوله‌های فلزی به ارث برده است ۵ لایه آخرین دستاورد تکنولوژی است که برای تمام تاسیسات ساختمان قابل استفاده است و حتی در بدترین شرایط صد سال عمر می‌کند.

لوله‌های ۵ لایه با کیفیت و عمر مطلوب

لوله های ۵ لایه تمام آزمون خود را در برابر رسوب‌پذیری، خورندگی، نفوذ اکسیژن و… را پس داده و این کالا یک محصول بسیار ایده‌آل برای ساخت‌وساز است.
سرعت اجرای این لوله نسبت به کالاهای دیگر بسیار بالا و درنهایت در کمترین زمان و هزینه و بدون پرتی در سیستم لوله‌کشی انجام می‌شود. این کالا به علت وزن بسیار سبک، قابلیت نصب در هر مکان را دارد.
اگرچه قیمت این لوله‌ها نسبت به لوله‌های دیگر گران‌تر است اما درنهایت عمر بالایی دارند.
تمام اتصالات این نوع لوله‌ها باید مخصوص لوله‌های ۵ لایه باشد تا در نهایت کار به صورت استاندارد و با کیفیت بالا اجرا شود.

جدول لوله های 5 لایه

شرح کلی لوله‌کشی

لوله‌ی آب مصرفی پس از کنتور به شیر قطع و وصل و شیر یک طرفه در ورودی ساختمان متصل می‌گردد. از آن پس با توجه به شبکه‌ی لوله کشی وتجهیزات آبرسانی مورد استفاده در ساختمان‌ها، بسته به این که تک واحدی یا مجموعه‌ای از چند واحد مسکونی، تجاری و اداری باشد، ادامه‌ی مسیر لوله‌کشی می‌تواند بسیار متنوع باشد. آب معمولا از پایین‌ترین قسمت شبکه‌ی لوله کشی با یک انشعاب اصلی نخست به شیر تخلیه و سپس وارد لوله‌ی تقسیم کننده می‌گردد. آن گاه از این لوله انشعاب‌های مناسب برای تهیه آب گرم مصرفی و لوله‌های تغذیه آب سرد طبقات و زیرزمین جدا می‌گردد. در صورت استفاده از دستگاه سختی گیر در سیستم حرارت مرکزی و تهویه‌ی مطبوع، انشعاب دیگری نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود. بهتر است یک شیر فلکه‌ی سرشیلنگی نیز برای برداشت آب موتورخانه نصب گردد. لوله‌ی آب گرم خروجی از منبع آب گرم همراه لوله وارد سرویس‌ها شده، وسایل بهداشتی را تغذیه می‌کنند.
در ساختمان‌های بزرگ‌تر و چند واحدی، معمولا یک یا چند مسیر برای بالا رفتن لوله‌های آب در نظر گرفته می‌شود، هرکدام از لوله‌های بالا رونده در ابتدای مسیر بایستی دارای شیر فلکه‌ی قطع و وصل دستی باشد.
لوله انشعاب در طبقات نیز بایستی مجهز به شیرفلکه قطع و وصل برای کلیه لوله‌های سردو گرم مصرفی باشد. سپس توزیع آب سردو گرم مصرفی در طبقات و واحدهای جداگانه مشابه سرویس‌های ساختمان قبلی انجام می‌گیرد در صورتی که استفاده از سقف کاذب امکان‌پذیر باشد بهتر است لوله کشی در هر واحد در داخل سقف کاذب همان طبقه انجام گیرد.
علاوه بر لوله‌های سردو گرم لوله سومی وجود دارد که لوله «برگشت آب گرم» با لوله‌ی «گردش آب گرم» نامیده می‌شود. این لوله معمولا از آخرین مصرف‌کننده گرفته می‌شود و در محل ورود آب سرد به منبع آب گرم وصل می‌شود. کار آن گردش دادن دائمی آب بین مصرف‌کننده‌ها و منبع آب گرم است؛ خواه شیر مصرف کننده باز خواه بسته باشد.وجود این لوله باعث می‌شود که با باز کردن شیر آب گرم با فاصله‌ی زمانی کمتری به آب گرم دسترسی پیدا شده و از هدر رفتن آب جلوگیری به عمل آید.
لوله‌کشی مطلوب لوله‌کشی است که با کمترین لوله و اتصالات بتوان مسیر کلی نقشه سیستم لوله‌کشی را اجرا کرد، مسیر لوله‌کشی باید مستقیم و بدون شکستگی و کنج باشد.
شرح انواع اتصالات لوله‌کشی
در لوله‌کشی آب سرد و گرم مصرفی برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر، تغییر جهت دادن لوله، انشعاب‌گیری و یا تبدیل قطر لوله از قطعاتی استفاده می‌نمایند که آنها را اتصالات یا وصاله می‌نامند.
اتصالات به دو صورت پیچی و جوشی ساخته می‌شود که در لوله‌کشی آب سرد و گرم از نوع پیچی است.
این اتصالات شامل زانویی، سه راهی، بوشن، چهار راهی، مغزی، مهره ماسوره، درپوش و فلنج است.

لوله‌هایی که هرگز نمی‌گیرد

تاسیسات فاضلاب خانگی نیز به اندازه تاسیسات آب اهمیت دارد. خیلی از مردم روزانه با مشکلات گرفتگی لوله‌های سینک، حمام و… روبه‌رو هستند.
لوله‌های فاضلاب جز محصولاتی است که در زمان اجرای سازه استفاده می‌شوند بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اگر لوله‌ها جنس و قطر استانداردی نداشته باشند بعد از مدت کوتاهی ساکنان را دچار مشکلات و هزینه‌های اضافی می‌کنند.
لوله‌های فاضلاب در قسمت‌هایی مانند دستشویی، ظرفشویی، رختشویی، وان حمام، کاسه توالت، کف شور و…به سه روش پلیکا ( لوله‌ها به وسیله گاز گرم می‌شوند) بوش فیت (توسط واشر به همدیگر متصل می‌شوند) و درنهایت پلی اتلین (به وسیله اتو به همدیگر متصل می‌شوند) اجرا می‌شود.
این روش جدیدترین روش در سیستم فاضلاب جهانی است این سیستم دارای سرعت نصب و عمر طولانی است. این سیستم مانع نشست‌های ساختمانی می‌شود. این سیستم دارا‌ی سطوح صاف و صیقلی (داخل لوله‌ها) است که ناهمواری سطحی را به صفر رسانده و در نتیجه جریان مواد فاضلابی با سهولت و سرعت انجام می‌پذیرد.
در این سیستم شاهد هیچ تجمع پسماند (ته مانده) فاضلابی و ایجاد رسوب کلسیمی و در نتیجه گرفتگی لوله نخواهید بود چون این لوله‌ها نسبت به لوله‌های PVCوPE به فشار، خوردگی، پوسیدگی، زنگ‌زدگی و اکسیداسیون مقاوم‌ترند.

مقاله

نظرات کاربران