واژه شیرآب و تاریخچه آن

واژه شیرآب و تاریخچه آن

شیر آب و  شیرآلات  کلماتی هستند که در زبان فارسی کاربرد بسیار زیادی دارند. اما از اینکه تاریخچه دقیق شیرآلات به چه زمانی بازمی گردد، مدرک و سند مشخص و دقیقی وجود ندارد و درمیان تایخ نگاران و محققان تاریخ این ابداع مهم بشر در پرده ای از ابهام است.  برخی از زبان شناسان معتقدند در گذشته سر لوله های آب چشمه ها، مجسمه‌ی کوچکی از تندیس “شیر”، نصب می کردند و بومیان آن منطقه به محل مذکور “شیر آب” می گفتند. با گذشته زمان کم کم به جای شیر آب، در مکالمات روزمره واژه اختصاری “شیر”  جایگزین شد.

 

تاریخچه واژه شیرآب

پیدایش شیرآب

پس از اینکه انسان دریافت که پر کردن ظرف و مَشک آب از آبشارها آسان تر از چشمه است، به فکر ساختن آبشار از چشمه ها افتاد و با تغییر مسیر آب، جریان را به سمتی برد تا آب از ارتفاع فرو بریزد. سپس برای جلوگیری از فرسایش، سنگی را سوراخ کرد و در محل ریزش آب قرار داد. سپس تندیس گران و پیکره تراشان، سنگ را به شکل مجسمه “شیری” تراشیدند به شکلی که آب از دهان آن فرو می ریزد. این ایده به تدریج در فرهنگ ها و اقلیم مختلف رایج شد. آنقدر که مردم به خاطر شکل آن نام شیر بر روی این “آب ریز” گذاشتند. این “شیر” ابتدا “قطع کن” نداشت و آب مدام از آن جریان داشت ، با گذشت زمان کم کم، تکامل یافت و در اشکال و اندازه های مختلفی که کاربردهای گوناگون و نیز ویژگی های متناسب با نیاز انسان داشت، ساخته شد این در حالی است که ما امروزه نیز همچنان نام “شیر” را برای انواع آن به کار می بریم.

در گذشته شیرهای آب بصورت مجزا بودند و آب سرد و گرم با یکدیگر مخلوط نمی شدند ، به همین علت شیرآب را که باز می کردند ، یا خیلی سرد بود یا خیلی داغ.

در سال ۱۹۷۳ فردی به نام آلموئین ، ساکن واشنگتن یک روز بصورت اتفاقی دست خود را زیر شیر آب داغ سوزاند ، و همین امر باعث شد او به فکر طراحی شیرهای آب گرم و سرد بیفتد ، که امروزه نتیجه ی آنرا در شیرآلات پیشرفته مشاهده می کنیم.

شیرآلات ساختمانی از گذشته تا به امروز تغییرات بسیار زیادی از لحاظ ظاهری و مصرف آب کرده اند ، در گذشته شیرآلات تنها به دو دسته تقسیم می شدند :

  • شیرآلات توپی
  • شیرآلات پروانه ای

شیرآلات ساختمانی عموما از دو جنس آلیاژ ساخته می شود که عبارت اند از :

  • آلیاژ برنج
  • آلیاژ سرب خشک

از بین این دو آلیاژ ، آلیاژ برنج مرغوب تر می باشد ، زیرا آلیاژ سرب خشک بعد از مدتها در آب حل و پوسیده می شود.

یکی دیگر از مسائل مهم ، در خرید شیرآلات ساختمانی مرغوب ، آبکاری شیرآلات می باشد که در طول عمر آن بسیار موثر است.

هرچقدر کیفیت آبکاری بهتر باشد شیرآلات دیرتر فرسوده می شوند. جنس آبکاری و ضخامت آن از مواردی هستند که در کیفیت آبکاری تاثیر گذار هستند. می توان گفت استیل بهترین روکش در بازار است ، زیرا هم در برابر پوسیدگی مقاوم است و هم به ظاهر لکه را کمتر نشان می دهد.

انتخاب شیرآلات مناسب برای محیط های مختلف :

  • شیرآلات اهرمی برای فضاهای مختلف

شیرهای تک اهرمی با قابلیت جدا شدن سر شیر برای سینک آشپزخانه و شیرهای تک اهرمی ایستاده برای روشویی سرویس های بهداشتی استفاده می شوند و دیواری های اهرمی محبوب سرویس بهداشتی هستند.

  • شیرآلات ایستاده مناسب آشپزخانه ها

شیرهای ایستاده هم در آشپزخانه کاربرد دارند و هم در روشویی سرویس بهداشتی. اما مدل های دیواری معمولا برای سرویس بهداشتی استفاده می شوند ، و معمولا جایی در آشپزخانه های مدرن ندارند.

  • شیرآلات چشمی برای صرفه جویی در مصرف آب

در برخی شیرهای الکترونیکی با استفاده از وبلاتور که هوا را داخل آب کرده و آب را بصورت حباب بیرون می ریزد ، صرفه جویی بیشتری در مصرف آب می شود. اساس کار شیرآلات الکترونیکی بر مبنای ارسال و دریافت نور مادون قرمز می باشد. این شیرها قابلیت استفاده همزمان از برق و باتری را دارند و در صورت قطع برق از باتری استفاده می کنند.

  • شیرآلات پدالی مناسب فضاهای عمومی

بهترین انتخاب برای اماکن عمومی شیرهای پدالی یا غیر لمسی است ، به دلیل عدم نیاز به انرژی مانند برق و باتری. این شیرها در مکانهایی مانند مدارس ، بیمارستانها ، کلیه مراکز پزشکی ، هتل ها ، مساجد و رستوران ها استفاده می شوند. از دیگر مزایای شیرهای پدالی عدم تماس دست با شیر است که مانع انتقال بیماریهای واگیر دارد می شود.

  • شیرآلات پیسوار مناسب برای سیفون ها

شیرهای پیسوار شیرهای ساده ای هستند که معمولا قبل از اتصال لوله های آب سرد و گرم به شیرهای مخلوط نصب می گردد. جنس شیرهای پیسوار معمولا برنج با آبکاری نیکل کروم هستند و یا از جنس پلاستیک فشرده اند. البته امروزه بیشتر از شیرهای پیسوار فیلتردار از جنس استنلس استیل استفاده می شود.

برخی از روکش های شیرآلات :

  • مس
  • برنج
  • برنز
  • استیل

تولیدکنندگان برتر ایرانی در زمینه شیرآلات بهداشتی :

شیرآلات درخشان ، شیرآلات ریسکو ، شیرآلات نوبل ، شیرآلات ایران نوید ، شیرآلات کابوک ، شیرآلات شایان

مقاله

نظرات کاربران